Olisiko sinun tiimissäsi tilaa täsmäosaajalle?

Digitalisaatio, työnkuvien nopea muuttuminen ja osaajapula haastavat yrityksiä pohtimaan uusia tapoja rekrytoida ja organisoida työtä. Arjessa näkyy usein sirpaleisuus: yhdelle työntekijälle kasaantuu niin monta erilaista tehtävää, että tehokkuus katoaa kiireeseen.

Samaan aikaan toisen asteen ammatillisista erityisoppilaitoksista valmistuu opiskelijoita, jotka etsivät paikkaansa työelämässä ja yhteiskunnassa. He ovat täsmätyökykyisiä – ihmisiä, joilla on osaamista, motivaatiota ja halua tehdä työtä, mutta jotka tarvitsevat yksilöllisiä ratkaisuja ja tukea. Moni ei tule ajatelleeksi, että nämä kaksi todellisuutta voisivat kohdata. Mutta juuri tässä kohtaa syntyy mahdollisuus!

Täsmätyökykyinen ei ole pelkästään ”selviytyjä” työelämässä. Oikein suunniteltuna hänen roolinsa voi vahvistaa yrityksen toimintaa, tuoda rakennetta työnjakoon ja keventää kuormaa muilta. Kun kukin työntekijä saa keskittyä siihen, mitä osaa ja pystyy tekemään, myös tuottavuus paranee.

Ajatellaanpa palvelualaa: yksi työntekijä voi huolehtia siisteydestä, kattauksesta, keittiön tukitehtävistä – vapauttaen muun tiimin asiakaspalveluun ja myyntiin. Tai teollisuudessa: yksi henkilö voi keskittyä tarkkuutta vaativaan yksittäiseen työvaiheeseen, jolloin muut voivat keskittyä säätöihin, valvontaan ja kokonaisuuden hallintaan.

Tällaiset täsmäroolit eivät synny vahingossa. Ne rakennetaan yhteistyössä oppilaitoksen ja työelämän kesken.

Tarvitaan muutakin kuin työpaikka – tarvitaan kumppanuutta! Omassa työpaikassani Ammattiopisto Spesialla rakennetaan yhteistyömalleja, joissa yritys ei ole vain harjoittelupaikka, vaan aktiivinen yhteistyökumppani. Ohjauksen ja työvalmennuksen avulla opiskelijan oppimispolku voidaan räätälöidä vastaamaan juuri tietyn työpaikan tarpeita – ja samalla yritykselle tarjoutuu mahdollisuus kouluttaa tulevaisuuden osaaja omaan ympäristöön.

Kyse ei ole pelkästään yhteiskuntavastuusta. Kyse on uudesta tavasta organisoida työtä tehokkaammin, kestävämmällä tavalla.

Toimivaan malliin ei ole yhtä valmista kaavaa. Se rakentuu kohtaamisista, vuoropuhelusta ja halusta kokeilla. Oppilaitoksen on tunnettava yrityksen arki – ja yrityksen on hyvä tutustua siihen, mitä kaikkea täsmätyökykyiset opiskelijat osaavat ja millaista tukea he tarvitsevat.

Usein ensimmäinen askel on yksinkertainen: keskustelu. Ammattiopisto Spesian tehtävä koulutuksenjärjestäjänä on auttaa siinä. Rakennamme polkuja, joissa opiskelija pääsee harjoittelemaan aidossa ympäristössä, mutta myös yritys saa tukea prosessin joka vaiheessa.

Tulevaisuuden työelämä ei rakennu geneerisestä osaamisesta tai pelkästä selviytymisestä. Se rakentuu siitä, että jokainen tekee sen, mitä osaa – ja tekee sen hyvin. Täsmätyökykyiset voivat olla juuri näitä ihmisiä. Mutta se vaatii, että annamme heille mahdollisuuden loistaa.

Siksipä kysymys kuuluukin: voisiko sinun työyhteisössäsi olla paikka, johon täsmätyökykyinen opiskelija istuisi kuin valettu?

Kysy lisää oppilaitosyhteistyöstä Ammattiopisto Spesian kanssa! Löydät oman alueesi yritysvalmentajan yhteystiedot: www.spesia.fi/tyoelamalle

Työskentelen yritysvalmentajana Ammattiopisto Spesiassa Pieksämäellä. Kollegoideni kanssa kohtaamme työssämme monia yrityksiä, jotka etsivät kestävämpiä ja toimivampia ratkaisuja työelämän arkeen – ja löytävät niitä meiltä valmistuvien täsmätyökykyisten osaajien kanssa.