69 x Pendolino

’Nopeat junat syövät lentomatkustusta Euroopassa’ – näin julisti muuan uutisotsikko jonkin aikaa takaperin. Voihan se olla niinkin, mutta täällä Suomessa nopeat junat pikemminkin syövät miestä – etenkin sitä, joka loikkaa Pendolinon rappusilta umpihankeen kävelläkseen lähimmälle asemalaiturille.

Nyt kun VR on itsekin myöntänyt, että hieman jotain ongelmia saattaa noissa italialaisissa junissa olla, niin ajattelinpa selvittää millaista kuvaa uutisotsikot ovat piirtäneet aiheesta vuosien varrella. Googlen ja muutamien verkkolehtien hakutoiminnolla tuli vastaan mm. tällaisia otsikkoja – tähän on poimittu yksi otsikko per uutiskynnyksen ylittävä tapaus. Yleisimpiä verbejä Pendolino-aiheisissa uutisotsikoissa ovat ”hyytyä/juuttua”, ”syttyä/kärähtää” sekä ”katketa/irrota”. Otsikot kronologisessa järjestyksessä tuoreimmasta vanhimpaan.

  1. Turkuun menevät Pendolinot hyytyivät yksi toisensa jälkeen (8.2.2011)
  2. Käsijarrut jäätyivät, Pendolinot jäivät asemille Savossa (7.2.2011)
  3. Kaikki Pendolinot joutuvat miljoonaremonttiin (4.2.2011)
  4. Pendolinot eivät kestä talvea (4.2.2011)
  5. Pendolino juuttui lumeen (4.2.2011)
  6. Pendolino hajosi – matkustajat kävellen Pasilaan (3.2.2011)
  7. Pendolinosta puuttui puolet (30.1.2011)
  8. Pendolino jäi asemalle Helsingissä (19.1.2011)
  9. Pendolino juuttui lumeen (15.1.2011)
  10. Pendolino kiskoilta Karjaalla (11.1.2011)
  11. Pendolino törmäsi ravihevoseen (1.1.2011)
  12. Pendolino jätti matkustajat Ouluun (23.12.2010)
  13. Pendolino hajosi Suonenjoelle (23.12.2010)
  14. Matkustajat värjöttelivät sähköttömässä Pendolinossa (29.11.2010)
  15. Pendolino myöhästyi jäätymisen vuoksi (19.11.2010)
  16. Tekninen vika myöhästytti Pendolinoa tunnilla (22.10.2010)
  17. Pendolinon ovi ruhjoi 3-vuotiaan (17.9.2010)
  18. Pendolino Joensuusta Helsinkiin peruttiin kalusto-ongelmien vuoksi (7.8.2010)
  19. Ouluun matkaava Pendolino syttyi palamaan (8.6.2010)
  20. Pendolino myöhästyi tunnin veturinkuljettajan puuttumisen vuoksi [veturikuljettaja oli tulossa työvuoroon toisen Pendolinon kyydissä, joka oli myöhässä] (26.5.2010)
  21. Pendolino hyytyi Orivedelle (14.5.2010)
  22. Pendolinon moottori kärähti – seisautti pääradan (13.5.2010)
  23. Pendolinon matka katkesi Salon asemalle (11.5.2010)
  24. Kerrankin Pendolino ajoi pysähtymättä perille asti (6.2.2010)
  25. Pendolino hyytyi Pieksämäellä (5.2.2010)
  26. Pendolinoja rikkoutunut sellaista tahtia, että huolto on ruuhkautunut (4.2.2010)
  27. Pendolinoihin langaton nettiyhteys (21.1.2010)
  28. Pendolino kolkutteli tyhjänä ja reilusti myöhässä määränpäähänsä (9.1.2010)
  29. Paavo Väyrynen pysäytti Pendolinon (20.11.2009)
  30. Pendolino jyräsi koiraperheen (25.10.2009)
  31. Pendolino hidasti kuuden junan ja yhteensä lähes 1500 matkustajan matkantekoa (4.10.2009)
  32. Pendolino törmäsi tukkeihin (15.9.2009)
  33. Pendolino seisoi – vessatkin jumissa (24.7.2009)
  34. Pendolinon sisäkatto rojahti matkustajien päälle (28.6.2009)
  35. Kaksi Pendolinoa rikkoutui keskiviikkoaamuna (4.3.2009)
  36. Jää rikkoi Pendolinojen ikkunoita (23.1.2009)
  37. Pendolino seisoo Lahden asemalla (24.11.2008)
  38. Pendolino Helsingistä Ouluun takkuili taas (16.11.2008)
  39. Kajaanin Pendolino syttyi tuleen – koko juna evakuoitiin (11.11.2008)
  40. Palohälytys Pendolinossa – savua ravintolavaunussa (10.11.2008)
  41. Pendolino jäi Kokkolaan (15.10.2008)
  42. Pendolino hajosi Haukivuorella (28.9.2008)
  43. Pendolino törmäsi kahteen ratatyömieheen (30.10.2008)
  44. Pendolino roihahti yöllä Turussa (30.7.2008)
  45. Pendolinosta nousi savua, business-luokka tyhjennettiin (1.4.2008)
  46. Pendolino hyytyi Ylivieskaan (15.2.2008)
  47. Pendolino törmäsi raiteille pantuun rojuun (26.10.2007)
  48. Pendolino hyytyi Jyväskylään (29.5.2007)
  49. Pendolino jäi asemalle Helsingissä (31.3.2007)
  50. Pendolinojen yhdistely kangerrellut (10.3.2007)
  51. Pendolino törmäsi autoon Hankasalmella (14.12.2006)
  52. Pendolinojen kytkentä epäonnistui taas Kouvolassa (26.10.2006)
  53. Pendolino myöhästytti jälleen junaliikennettä (15.10.2006)
  54. Pendolino katkesi vauhdissa Helsingissä (6.10.2006)
  55. Pendolinot pidetään kunnossa läppärillä (4.5.2006)
  56. VR ei lupaa nopeita ratkaisuja Pendolino-ongelmiin (15.2.2005)
  57. Pendolino suistui Karjaalla (25.7.2003)
  58. Pendolinon ovi irtosi täydessä vauhdissa (9.1.2003)
  59. Pendolino jatkoi omin avuin Helsinkiin (9.12.2002)
  60. Pendolino kärähti Ilmalassa (15.11.2000)
  61. Pendolinojen ovet vaihtoon toimintahäiriöiden ja pintavaurioiden vuoksi (18.5.1999)
  62. Pendolino mainettaan parempi (30.3.1998)
  63. Yksi Pendolino maksaa 77 miljoonaa markkaa (12.12.1997)
  64. Pendolinot liikenteeseen ongelmista huolimatta (13.7.1997)
  65. Molemmat koeliikenteessä olevista Pendolinoista hyytyivät radalle (8.1.1997)
  66. Pendolinot vedetään pois koeliikenteestä teknisten ongelmien vuoksi (27.2.1996)
  67. Pendolino koeliikenne välille Turku-Helsinki (27.11.1995)
  68. Pendolino-vaunu koekäytössä Pohjois-Karjalassa (19.3.1993)
  69. Pendolino-juna tulee Suomeen (7.2.1992)

Yksi kommentti artikkeliin ”69 x Pendolino

  1. Näemmä olen käynyt töissä tuon sähkömadon olemassa olon ajan siihen asti kun viimeinenkin Pendolino lakkaa kulkemasta Suomen valtion rautateillä. Siihen on tosin vielä aikaa 22 vuotta tuo aika kuluu nopeata tahtia. Kun Pendolino tuli Suomeen niitä ei ollut kui yksi vaunu koekäytössä. 1995 muistaakseni se juna harpasi ensiaskeleensa Suomen rautateiden rantaradalla kiivasta tahtia ensin 160 ja kun kuskit tottuivat vauhti hirmuunsa sillä ei ajeltukkaan mitään 40 kymppiä vaan kahta sataa ilman koiran karvoja. Myöhemmin sinne tuli lemmikeillekkin oma osasto kutosen siihen päähän mistä astutaan vaunuun. Päässä on ajokkin ajohytti. Samanlainen mutta ykkösluokkan vaunu on junan toisessa päässä. Siinä on sitten herroille oma luokka. Näiden välissä matkaamme me jotka emme noin hienoon ole tyytyväisiä. Meille kelpaa eko – luokka. Tyyppiltään tuo vaunukolonna on tyypillinen kiitojuna periaatteella toimiva kokonaisuus. Tämä kulkee sähkön voimalla ei dieselillä. Olisi voinut tämän junan valjastaa myös dieselkoneella niin oli päässyt menemään silloinkin kunei virtaa olisi saanut mistään. Keulaan raivain. Olisi voinut vaikka puut työntää edestä pois pelkällä junalla. Varovasti ajamalla eteenpäin. Raivaten varovasti tietä edeltään se olisi näin päässyt etenemään vaikkakin hitaasti mutta varmasti seuraavalle suuremmalle asemalle.

Vastaa käyttäjälle Riuttanen SariPeruuta vastaus