Tasaiseen tahtiin eri puolilla kaupunkia on nostettu esille ajatuksia kaikenlaisten hidastetöyssyjen, korotettujen suojateiden, liikenneympyröiden ja ties minkälaisten ajoesteiden virittelemisestä autoilun hillitsemiseksi.
Pieksämäellä ei ole mitään syytä tehdä autoilua hankalammaksi pelkästään autoilijoiden kiusaksi, koska täällä yksityisautoilu on välttämätöntä jokapäiväisessä elämässä. Julkista liikennettä ei ole kauheasti eikä siitä ole korvaamaan yksityisautoilua.
Ongelman ydin näiden aloitteiden taustalla ei olekaan yksityisautoilun vastustaminen tai muunlainen vihreiden arvojen tukeminen vaan turvallisuus. Siis se, että läpiajoliikennettä ohjautuu oikotien tai liikennevaloristeyksien kiertämisen toivossa asuinkaduille ja ajonopeudet ovat useimmiten asukkaiden mielestä liian kovia. Ja tottahan se on, että läpiajoliikenne kuuluu siihen varatuille liikenneväylille eikä asuinkaduille.
Nyt työn alla on asuinalueiden nopeusrajoituksen laskeminen 30km/h tasolle ja ajatus tämän esityksen taustalla lienee ollut se, että on mukavampi ja edullisempi tapa laskea kerralla nopeusrajoitusta kaikilla asuinkaduilla kuin alkaa rakentaa aina asukkaiden vaatiessa ajohidasteita ja korotettuja suojateitä ympäri kaupunkia ja laskea nopeusrajoituksia katu kerrallaan.
Jos siis pitää valita kaiken maailman ajohidasteiden ja nopeusrajoituksen välillä niin kyllä näistä kahdesta itse valitsisin sen nopeusrajoituksen.
Esityksen mukaan merkittävimmillä liikenneväylillä liikenne sujuisi jatkossakin nykyisellä 40 km/h rajoituksella ja tämä 30 km/h siis koskisi pääväylien ulkopuolisia asuinkatuja, joita ei ole tarkoitettu läpiajoliikenteeseen.
Tärkeää on kuitenkin pitää liikenne sujuvana ja kun asuinkaduilla nopeuksia lasketaan niin vastaavasti voitaisiin tutkia löytyykö nykyisellä 40km/h alueella sellaisia tieosuuksia, jossa nopeutta voisi päinvastoin nostaa.
Samaten olisi jo korkea aika saada Keskuskadun liikennevalojen ohjaus toimimaan kunnolla. Jos ”vihreät aallot” toimivat isommissakin kaupungeissa niin ei pitäisi olla mahdoton tehtävä saada myös Pieksämäen Keskuskadun harvat liikennevaloristeykset toimimaan sujuvasti ja selkeästi. Tämä varmasti vähentäisi liikennettä sekä Häyrisentiellä että Savontiellä merkittävästi.
Asuinkatujen turvallisuudesta on siis kyse. Täysin eri asia on se, että onko alhaisemmalla nopeusrajoituksella sitten mitään käytännön merkitystä. Kaduilla, joissa liian kovat ajonopeudet ovat asukkaiden mielestä ongelma ei se todellinen ongelma nykyisinkään ole ne nopeusrajoituksen mukaan 40 km/h ajavat autoilijat vaan ne autoilijat, jotka rikkovat rajoitusta jo nyt ja ajavat reilua ylinopeutta.
Tuskin nämä kaahailuun taipuvaiset autoilijat uuden nopeusrajoituksen myötä juurikaan siitä vauhtia hidastavat. Eihän nopeusvalvontaan kuitenkaan ole resursseja edes nyt niin tuskin ne siitä lisääntyvät rajoitusta tiukentamallakaan.
Rajoitusten, hidasteiden ja kieltojen sijaan pitäisi vaikuttaa ihmisten asenteisiin liikenteessä, jotta tilannenopeudet pysyisivät fiksulla tasolla.