Valeprofiilit hybridivaikuttamisen varjossa

Viime aikoina olen huomannut Facebookissa huolestuttavan ilmiön: valeprofiilien tehtailu näyttää kiihtyneen merkittävästi. Moni tuttavapiirissäni on kertonut, että heidän nimellään on luotu vääriä profiileja, jotka ovat paljastuneet vasta lähetettyään kaveripyyntöjä tutuille, joiden hälytyskellot ovat alkaneet soida. Näitä varoituksia tulee tällä hetkellä omassa verkostossani vastaan lähes päivittäin – samoin kuin saan itse kaveripyyntöjä ihmisiltä, joiden profiili on … Lue lisää

Pieksämäen brändi kirkkaammaksi – nyt on oikea hetki!

Kuivituskuva. 1940-luvun tyylinen kaupunkimaisema.

Pieksämäellä on hyvä vire. Uusia hankkeita syntyy, yritykset investoivat ja yhteisöllisyys on vahvaa. Alueella on nähtävissä monia positiivisia signaaleja, jotka kertovat siitä, että Pieksämäellä on vetovoimaa ja kehitystä tapahtuu useilla rintamilla. Nyt kun huhtikuun kuntavaaleissa valittava uusi kaupunginvaltuusto aloittaa uuden kuntastrategian ja elinvoimaohjelman työstämisen, on samalla erinomainen tilaisuus tarkastella ja terävöittää myös Pieksämäen kaupunkibrändiä. Mitä … Lue lisää

Hyvä, paha vaiko sittenkin potentiaalinen puskaradio?

Kuvituskuva. Ruutupaitainen tyttö selaa sosiaalista mediaa.

Asukkaiden Facebookiin perustamat paikalliset keskusteluryhmät eli puskaradiot ovat etenkin viimeisen vuosikymmenen aikana nousseet suureen suosioon. Näitä virtuaalimaailman toriparlamentteja löytyykin varmasti Suomen jokaisesta kolkasta – useimmiten jopa useampia per paikkakunta. Lähes poikkeuksetta ne ovat keränneet seuraajia enemmän kuin kunnan viralliset somekanavat, toisinaan jopa enemmän kuin kunnassa asukkaita konsanaan. Ryhmissä keskustelu käy vilkkaana ja aihepiirit vaihtelevat laidasta … Lue lisää

Näkyvyys, tuo oiva maksuväline

Jokainen, joka tekee jotain luovaa elääkseen on törmännyt ilmiöön, jossa joku haluaa palveluksiasi ja tarjoaa niistä vastineeksi näkyvyyttä. Vielä vuosikymmeniä takaperin, kun näkyvyyttä oli saatavilla rajallisesti, oli sen arvo luonnollisesti aivan toinen. Valtakunnasta löytyi kaksi radiokanavaa, kaksi tai kolme televisiokanavaa ja ihmiset pysyttelivät ajantasalla lukemalla paikallis- tai maakuntalehtiä. Tuohon aikaan näkyvyys harvalukuisissa tiedonkulkukanavissa oli todellakin … Lue lisää

Kuplakuntaisuuden aika

Sosiaalinen media on viimeisen vuosikymmenen aikana muuttanut yhteisöllisyyttä radikaalisti, mutta onko se pelkästään hyvä asia? Uuden tekniikan myötä yhteisöllisyys on lisääntynyt, mutta se on myös muuttanut muotoaan. Ja se muuttaa meitä.

Lue lisää

Kymmenen Uutisiin

Seikkailut Pieksämäen seudun ja Keski-Savon matkailun ihmeellisessä maailmassa ovat vieneet vuosien varrella monenlaisiin palavereihin, tapaamisiin ja istuntoihin. On yksi asia, johon tuntuu törmäävän aina uudelleen ja uudelleen kun keskustelee matkailusta tai tapahtumista ihmisten kanssa. Se on Kymmenen Uutisten loppukevennys.

Lue lisää

Kolmannes suomalaisista

Kun uutisvirtaa seuraa ei voi välttyä siltä, että kolmannes suomalaisista suunnittelee, ajattelee, aikoo, tekee tai on tehnyt jotain. Noin, reilu, vajaa, lähes, vain tai tasan kolmannes suomalaisista on suuri joukko ihmisiä, noin 1/3 kansasta tai 33,3% Suomen asukkaista, joten tutkitaanpa tarkemmin kolmanneksen ajatuksia. Media tuntuu olevan hyvin mieltynyt juuri kolmanneksen mielipiteisiin tai toimiin ja poimii … Lue lisää

Kohdennetun mainonnan kukkasia

Useilla nettisivustoilla esitetään Googlen mainoksia, jotka valikoituvat aina kulloisenkin artikkelin tai uutisen aiheen mukaan. Yleensä mainostajan määrittelemien avainsanojen osumatarkkuus on mainio ja markkinointiviesti kohtaa lukijan juuri oikealla hetkellä. Toisinaan sattumalta peräkkäiset mainoksetkin voivat osua yksiin – koneellisesti käännetyn amerikkalaismainoksen tökerö suomen kieli saattaa esimerkiksi saada jatkokseen kielikurssimainoksen. Kun avainsanamainontaa liitetään iltapäivälehtien uutisiin, voi seurauksena olla … Lue lisää