Aukkoja palomuurissa seuraavat 22 km!

Kun 25 vuotta sitten autoilu, tietokoneohjelmisto ja päivitys mainittiin samassa asiayhteydessä, melko suurella todennäköisyydellä päiviteltiin Ritari Ässän viimeisintä jaksoa. Toista se on nykyään, kun tietotekniikasta on tullut osa arkipäivää ja hyvin harvassa ovat ne elämän osa-alueet, joihin ei jonkinlaista prosessoria tai ohjelmistoa ole vielä sotkettu.

Vast’ikään saimme lukea mm. että moottoritie E18 välillä Lohja-Muurla oli suljettuna ohjelmistopäivityksen vuoksi. Ehkä se on vaan meikäläisen vanhuutta, mutta ajatus kuulostaa jokseenkin absurdilta. Onhan sitä jo yli 100 vuotta autoilla körötelty jos jonkinlaista kärrypolkua pitkin ja tunneleistakin on selvitty ilman tietokoneita, joten luulisi, että moottoritietäkin voisi huristella huoletta ohjelmistopäivityksistä piittaamatta.

Noh, insinööreillä lienee pätevät syynsä tien sulkemiseen, mutta pakostakin sitä alkaa pohtia millaisia otsikoita saammekaan lukea jatkossa, kun tietotekniikka valtaa yhä useamman kilometrin tieverkostamme? ”Moottoritie on suljettu sähkökatkoksen vuoksi”, ”Troijan hevonen valtasi kehäkolmosen” tai ”Nigerilaiskirjeet tukkivat Lahdenväylän” …

Nähdäänkö jatkossa riista-aidoista kertovien liikennemerkkien ohella uusia ”Aukkoja palomuurissa seuraavat 22km” -varoitusmerkkejä? Vai kuullaanko radiosta kenties liikennetiedote: ”9-tien autoilijoita välillä Muurame-Jämsä pyydetään palaamaan Jyväskylään ja aloittamaan matkansa alusta ohjelmistopäivityksen vuoksi.” tai jopa auton inforuudulta ”5-tie Juvalta Varkauteen on suorittanut laittoman toiminnon ja suljetaan.

Mitä lie tulevaisuus tuo tullessaan, odotelkaamme jännityksellä…

Vaarallisia risteyksiä

Pieksämäen Lehti 26.9. kertoi teknisen lautakunnan pohtineen viime kokouksessaan Tikankadun ja Selkiöntien risteystä, jossa tapahtui syysmarkkinoiden aikaan parikin kolaria ja samassa paikassa on rytätty peltiä tasaiseen tahtiin jo vuosikausia.

Ongelma on tuttu, sillä asustelimme niillä kulmilla kokonaisen vuosikymmenen ja olohuoneen ikkunasta oli tuohon risteykseen ihan suora näköala. Tapahtuneet kolarit ovat vain jäävuoren huippu, sillä ”läheltä piti” -tilanteita risteyksessa tapahtui päivittäin. Mielestäni pakollinen pysähtyminen, stop-merkki, olisi välttämätön lisä tuohon risteykseen. Risteyksessä on jo väistämisvelvollisuus sekä näkyvyyttä parantavat peilit.

Risteyksen ongelma ei ole huono näkyvyys vaan ihmisten välinpitämättömyys ja liian suuret tilannenopeudet ei pelkästään Selkiöntiellä vaan myös Tikankadulla, jolla on myös läpikulkuliikennettä. Tikankatua ajavat kun eivät aina edes hiljennä Selkiöntietä ylittäessään tai jos hiljentävätkin niin aivan liian vähän ja myöhään, jotta siitä olisi hyötyä mikäli joku Selkiöntien kulkija sattuu kohdalle.

Teknisen lautakunnan ajatukset näkyvyyden lisäämisestä yhteistyössä kiinteistönomistajien kanssa ja Selkiöntien liikenteen ohjaamisesta Kangaskadulle ovat nekin tarpeellisia, mutta mielestäni silti risteys kaipaisi myös stop-merkkiä, koska kunnollinen pysähtyminen risteykseen on tärkein tekijä onnettomuuksien ehkäisemiseksi. Samaten sen ohella että Selkiöntien läpikulkuliikennettä hillittäisiin, tulisi huomioida myös Tikankadun läpikulkuliikenne, joka voitaisiin ohjata joko Kangaskadulle tai Häyrisentielle.

Sama vaaranpaikka on myös Pohjolankadun ja Selkiöntien risteyksessä, mutta siinä risteävä liikenne on vähäisempää läpikulkuliikenteen puuttuessa. Tuskin stop-merkki siihenkään olisi pahitteeksi, jotta liikennejärjestelyt olisivat loogisempia.

Logiikkaa kaivattaisiin myös Savontielle, joka saa varsinkin vieraspaikkakuntalaiset autoilijat ymmälleen. Mielestäni nyt olisi korkea aika muuttaa Savontie etuajo-oikeutetuksi Lampolahdenkadun ja Huvilakadun sekä Huvilakadun ja Kuopiontien välisillä osuuksilla. Varsinkin Kalevalankadun risteys on vaarallinen keskustan suunnasta tullessa, koska edeltävällä Hiekanpääntiellä on jostain syystä kolmio ja se saa vieraspaikkakuntalaiset helposti uskomaan että seuraavallakin kadulla olisi väistämisvelvollisuus. Kolmioiden lisääminen noille lopuillekin risteäville kaduille ehkäisisi vaaratilanteiden ja onnettomuuksien syntyä.