Kiskobussilla Savonlinnaan!

Pieksämäen ja Savonlinnan välinen henkilöjunaliikenne päättyi 1988. Sen jälkeen Huutokosken ja Savonlinnan välisellä rataosuudella on kolkutellut lähinnä tavarajunia ja niitäkin harvakseltaan, siitäkin huolimatta että rataosuus peruskorjattiin puutavarakuljetuksia varten 2008.

Toivoa säännöllisen henkilöliikenteen palauttamisesta on kuitenkin elätelty jo kauan niin Pieksämäellä  kuin Savonlinnassakin, radanvarresta puhumattakaan. Junaa odottavan aika on ollut pitkä, kuten asemillakin nykyään hyvin tiedetään.

Muistaakseni henkilöliikennettä ei lakkautettu 1988 matkustajapulan vuoksi, vaan merkittävin syy sen lopettamiseen oli se, että tuolloin jo 1950-luvulla työuransa aloittanut lättähattukalusto tuli eläkeikään ja korvaavalla kalustolla suurin sallittu nopeus Huutokoski-Savonlinna rataosuudelle olisi ollut lättähattuja huomattavasti hitaampi. Tämä olisi pidentänyt matka-aikaa kohtuuttomasti ja todennäköisesti siirtänyt matkustajia kumipyörille, joten henkilöliikenne päättyi yhtä aikaa lättähattujen aktiiviuran kanssa.

Nyt kun rata on peruskorjattu, ei nopeuskaan ole enää ongelma. Uusittu rata mahdollistaa jopa 120km/h nopeuden mikäli myös rataosuudella olevat tasoristeykset korjattaisiin tämän nopeuden vaatimalle turvallisuustasolle. Nopean henkilöliikenteen vaatimien lisäinvestointien tarve olisi julkisuudessa esitettyjen arvioiden mukaan noin 1,5 miljoonaa. Kun rataan on jo käytetty 42 miljoonaa niin tämä lisäsijoitus tuntuu varsin kohtuulliselta.

Junayhteyden uudelleenavaaminen toisi Savonlinnan lähemmäs läntistä Suomea ja tarjoaisi mutkikkaita maantievaihtoehtoja nopeammat yhteydet. Etenkin Savonlinnalle henkilöliikenneyhteys olisi merkittävä kehitysaskel. Pieksämäen asemaa rautatieliikenteen solmukohtana se parantaisi ja toisi lisämatkustajia myös jatkoyhteyksille. Savonlinnassa on runsaasti opiskelijoita ja kaupunki pyrkii parantamaan asemiaan opiskelukaupunkina – monipuoliset junayhteydet olisivat tässäkin valttia.

Kesäaikaan junayhteys avaisi monia mahdollisuuksia matkailulle. Rataosuus soveltuisi kesäaikaan hyvin myös museojunaliikenteelle, jos siihen löydettäisiin sopivaa kalustoa ja museojunaoperaattori. Toki modernillakin kiskobussilla rataosuus tarjoaa monipuolisia maisemia.

On harmillista, että yli 40 miljoonan euron investointi on käyttämättömänä. Selvitysten mukaan rataosuudella voisi olla 60.000 junamatkustajaa vuodessa, jos reitti avattaisiin uudelleen.

Toistaiseksi VR on kuitenkin ollut rivien välistä tulkittuna ilmeisen haluton aloittamaan henkilöliikennettä uudelleen. Mikäli VR ei ole innokas tarttumaan tuumasta toimeen, olisi mielestäni järkevää selvittää myös kiinnostaisiko tämä reitti yksityisiä yrityksiä. Hiljainen rataosuus tarjoaisi hyvän mahdollisuuden pilotoida yksityistä henkilöliikennettä. Kannattaa pitää mieli avoimena ja selvittää kaikki vaihtoehdot!

69 x Pendolino

’Nopeat junat syövät lentomatkustusta Euroopassa’ – näin julisti muuan uutisotsikko jonkin aikaa takaperin. Voihan se olla niinkin, mutta täällä Suomessa nopeat junat pikemminkin syövät miestä – etenkin sitä, joka loikkaa Pendolinon rappusilta umpihankeen kävelläkseen lähimmälle asemalaiturille.

Nyt kun VR on itsekin myöntänyt, että hieman jotain ongelmia saattaa noissa italialaisissa junissa olla, niin ajattelinpa selvittää millaista kuvaa uutisotsikot ovat piirtäneet aiheesta vuosien varrella. Googlen ja muutamien verkkolehtien hakutoiminnolla tuli vastaan mm. tällaisia otsikkoja – tähän on poimittu yksi otsikko per uutiskynnyksen ylittävä tapaus. Yleisimpiä verbejä Pendolino-aiheisissa uutisotsikoissa ovat ”hyytyä/juuttua”, ”syttyä/kärähtää” sekä ”katketa/irrota”. Otsikot kronologisessa järjestyksessä tuoreimmasta vanhimpaan.

  1. Turkuun menevät Pendolinot hyytyivät yksi toisensa jälkeen (8.2.2011)
  2. Käsijarrut jäätyivät, Pendolinot jäivät asemille Savossa (7.2.2011)
  3. Kaikki Pendolinot joutuvat miljoonaremonttiin (4.2.2011)
  4. Pendolinot eivät kestä talvea (4.2.2011)
  5. Pendolino juuttui lumeen (4.2.2011)
  6. Pendolino hajosi – matkustajat kävellen Pasilaan (3.2.2011)
  7. Pendolinosta puuttui puolet (30.1.2011)
  8. Pendolino jäi asemalle Helsingissä (19.1.2011)
  9. Pendolino juuttui lumeen (15.1.2011)
  10. Pendolino kiskoilta Karjaalla (11.1.2011)
  11. Pendolino törmäsi ravihevoseen (1.1.2011)
  12. Pendolino jätti matkustajat Ouluun (23.12.2010)
  13. Pendolino hajosi Suonenjoelle (23.12.2010)
  14. Matkustajat värjöttelivät sähköttömässä Pendolinossa (29.11.2010)
  15. Pendolino myöhästyi jäätymisen vuoksi (19.11.2010)
  16. Tekninen vika myöhästytti Pendolinoa tunnilla (22.10.2010)
  17. Pendolinon ovi ruhjoi 3-vuotiaan (17.9.2010)
  18. Pendolino Joensuusta Helsinkiin peruttiin kalusto-ongelmien vuoksi (7.8.2010)
  19. Ouluun matkaava Pendolino syttyi palamaan (8.6.2010)
  20. Pendolino myöhästyi tunnin veturinkuljettajan puuttumisen vuoksi [veturikuljettaja oli tulossa työvuoroon toisen Pendolinon kyydissä, joka oli myöhässä] (26.5.2010)
  21. Pendolino hyytyi Orivedelle (14.5.2010)
  22. Pendolinon moottori kärähti – seisautti pääradan (13.5.2010)
  23. Pendolinon matka katkesi Salon asemalle (11.5.2010)
  24. Kerrankin Pendolino ajoi pysähtymättä perille asti (6.2.2010)
  25. Pendolino hyytyi Pieksämäellä (5.2.2010)
  26. Pendolinoja rikkoutunut sellaista tahtia, että huolto on ruuhkautunut (4.2.2010)
  27. Pendolinoihin langaton nettiyhteys (21.1.2010)
  28. Pendolino kolkutteli tyhjänä ja reilusti myöhässä määränpäähänsä (9.1.2010)
  29. Paavo Väyrynen pysäytti Pendolinon (20.11.2009)
  30. Pendolino jyräsi koiraperheen (25.10.2009)
  31. Pendolino hidasti kuuden junan ja yhteensä lähes 1500 matkustajan matkantekoa (4.10.2009)
  32. Pendolino törmäsi tukkeihin (15.9.2009)
  33. Pendolino seisoi – vessatkin jumissa (24.7.2009)
  34. Pendolinon sisäkatto rojahti matkustajien päälle (28.6.2009)
  35. Kaksi Pendolinoa rikkoutui keskiviikkoaamuna (4.3.2009)
  36. Jää rikkoi Pendolinojen ikkunoita (23.1.2009)
  37. Pendolino seisoo Lahden asemalla (24.11.2008)
  38. Pendolino Helsingistä Ouluun takkuili taas (16.11.2008)
  39. Kajaanin Pendolino syttyi tuleen – koko juna evakuoitiin (11.11.2008)
  40. Palohälytys Pendolinossa – savua ravintolavaunussa (10.11.2008)
  41. Pendolino jäi Kokkolaan (15.10.2008)
  42. Pendolino hajosi Haukivuorella (28.9.2008)
  43. Pendolino törmäsi kahteen ratatyömieheen (30.10.2008)
  44. Pendolino roihahti yöllä Turussa (30.7.2008)
  45. Pendolinosta nousi savua, business-luokka tyhjennettiin (1.4.2008)
  46. Pendolino hyytyi Ylivieskaan (15.2.2008)
  47. Pendolino törmäsi raiteille pantuun rojuun (26.10.2007)
  48. Pendolino hyytyi Jyväskylään (29.5.2007)
  49. Pendolino jäi asemalle Helsingissä (31.3.2007)
  50. Pendolinojen yhdistely kangerrellut (10.3.2007)
  51. Pendolino törmäsi autoon Hankasalmella (14.12.2006)
  52. Pendolinojen kytkentä epäonnistui taas Kouvolassa (26.10.2006)
  53. Pendolino myöhästytti jälleen junaliikennettä (15.10.2006)
  54. Pendolino katkesi vauhdissa Helsingissä (6.10.2006)
  55. Pendolinot pidetään kunnossa läppärillä (4.5.2006)
  56. VR ei lupaa nopeita ratkaisuja Pendolino-ongelmiin (15.2.2005)
  57. Pendolino suistui Karjaalla (25.7.2003)
  58. Pendolinon ovi irtosi täydessä vauhdissa (9.1.2003)
  59. Pendolino jatkoi omin avuin Helsinkiin (9.12.2002)
  60. Pendolino kärähti Ilmalassa (15.11.2000)
  61. Pendolinojen ovet vaihtoon toimintahäiriöiden ja pintavaurioiden vuoksi (18.5.1999)
  62. Pendolino mainettaan parempi (30.3.1998)
  63. Yksi Pendolino maksaa 77 miljoonaa markkaa (12.12.1997)
  64. Pendolinot liikenteeseen ongelmista huolimatta (13.7.1997)
  65. Molemmat koeliikenteessä olevista Pendolinoista hyytyivät radalle (8.1.1997)
  66. Pendolinot vedetään pois koeliikenteestä teknisten ongelmien vuoksi (27.2.1996)
  67. Pendolino koeliikenne välille Turku-Helsinki (27.11.1995)
  68. Pendolino-vaunu koekäytössä Pohjois-Karjalassa (19.3.1993)
  69. Pendolino-juna tulee Suomeen (7.2.1992)