Hyvä, paha vaiko sittenkin potentiaalinen puskaradio?

Kuvituskuva. Ruutupaitainen tyttö selaa sosiaalista mediaa.

Asukkaiden Facebookiin perustamat paikalliset keskusteluryhmät eli puskaradiot ovat etenkin viimeisen vuosikymmenen aikana nousseet suureen suosioon. Näitä virtuaalimaailman toriparlamentteja löytyykin varmasti Suomen jokaisesta kolkasta – useimmiten jopa useampia per paikkakunta. Lähes poikkeuksetta ne ovat keränneet seuraajia enemmän kuin kunnan viralliset somekanavat, toisinaan jopa enemmän kuin kunnassa asukkaita konsanaan.

Ryhmissä keskustelu käy vilkkaana ja aihepiirit vaihtelevat laidasta laitaan. Jokakeväisen koirankakkakeskustelun ja loppusyksystä käynnistyvän aurausdebatin lisäksi ryhmiin mahtuu puhetta oman kotikunnan päätöksenteosta ja harrastusmahdollisuuksista, tuoreita kuulumisia kyliltä ja tietoa lähiseudun tapahtumista.

Kuten usein verkkoyhteisöissä, myös puskaradioissa suuri enemmistö on hiljaa ja lueskelee keskusteluja vaihtelevalla mielenkiinnolla. Osallistuvia keskustelijoita on vain pieni joukko ja keskustelun avaajat ovat sitäkin harvemmassa.

Puskaradioiden maine on usein valittava ja riitaisa, mutta silti ne kokoavat yhteen huomattavan suuren joukon kuntalaisia, kesäasukkaita ja paikkakunnalta poismuuttaneita. Korona-aikana niiden merkitys paikkakuntalaisten yhdistäjänä korostui, kun monet perinteiset kohtaamispaikat ja -tilanteet olivat kulkutautitorjunnan myötä toistaiseksi poissa pelistä.

Pitääkö puskaradiokeskusteluja ottaa vakavissaan vai riittäkö niille vain kevyt naureskelu?

Entä voiko Facebookin puskaradioiden kautta vaikuttaa? Mikä on niiden merkitys kuntalaisten osallisuuden kanavana? Pitääkö puskaradiokeskusteluja ottaa vakavissaan vai riittäkö niille vain kevyt naureskelu?

Hyvin yleinen harha on, että virtuaalinen maailma ja reaalimaailma olisivat kaksi täysin erillistä ympäristöä. Tällä ajatusmallilla puskaradiokeskustelu on helppo sivuuttaa vähäpätöisenä ja merkityksettömänä, jos omasta mielestä ne oikeat keskustelut käydään oikeassa maailmassa.

Esimerkiksi kuntapäättäjä saattaa käyttää someryhmiä aktiivisesti vaalikampanjassaan, mutta ilmoittaa sitten keskustelun herätessä, että näistä asioista keskustellaankin vain reaalimaailmassa, koska hänellä ei ole aikaa somehömpötyksiin.

Todellisuudessa sosiaalinen media ei ole erillinen reaalimaailmasta irrallinen saarekkeensa. Kun ihmiset törmäävät kaupoilla tai harrastuksissa, he voivat yhtälailla jatkaa samaa keskustelua, jota on käyty somen puskaradioissa. Puheenaiheet siirtyvät nykyisellään sujuvasti virtuaalisista puskaradioista huoltoaseman kantapöytien toriparlamentteihin ja päin vastoin.

Puskaradioista on tullut osa kansalaiskeskusteluympäristöä.

Puskaradioista on tullut osa kansalaiskeskusteluympäristöä. Niistä on kehkeytynyt myös korvike perinteiselle paikallismedialle, kun pienempiä lehtiä on lakkautettu tai lehtien ilmestymistiheys on harventunut. Ammattijournalismi on saanut rinnalleen aktiivisen kansalaisjournalismin, jossa asukkaat uutisoivat ajankohtaisia kuulumisia ja tapahtumia sosiaalisen median kanavilla.

Epäviralliset keskusteluryhmät mahdollistavat aiempaa nopeamman ja laajemman tiedonkulun verrattuna aikaan ennen somea. Se on kuitenkin kaksiteräinen miekka. Puskaradiomaailmassa medialukutaidon ja lähdekritiikin osaaminen korostuu. Faktantarkistukselle on usein tarvetta.

Puskaradiot ovat kuitenkin tulleet jäädäkseen. Ne tavoittavat enemmän asukkaita kuin kunnan viralliset somekanavat. Niissä on potentiaalia tarjota suora kanava kuntalaisten ja päättäjien välille. Niiden avulla on voidaan lisätä asukkaiden osallisuutta kotipaikkakuntansa kehittämiseen ja elinvoimaisuuteen. Tätä mahdollisuutta ei pidä vähätellä vaan se on pyrittävä valjastamaan hyötykäyttöön positiivisessa hengessä.

Näkyvyys, tuo oiva maksuväline

image created by Creativeart - Freepik.com
Pääkuvan tarjosi Creativeart – Freepik.com, näkyvyyttä vastaan tottakai.

Jokainen, joka tekee jotain luovaa elääkseen on törmännyt ilmiöön, jossa joku haluaa palveluksiasi ja tarjoaa niistä vastineeksi näkyvyyttä.

Vielä vuosikymmeniä takaperin, kun näkyvyyttä oli saatavilla rajallisesti, oli sen arvo luonnollisesti aivan toinen. Valtakunnasta löytyi kaksi radiokanavaa, kaksi tai kolme televisiokanavaa ja ihmiset pysyttelivät ajantasalla lukemalla paikallis- tai maakuntalehtiä.

Tuohon aikaan näkyvyys harvalukuisissa tiedonkulkukanavissa oli todellakin kullan arvoista monelle luovan työn tekijälle. Tuo aika mennyt ei koskaan enää palaa, mutta silti näkyvyys tuntuu olevan edelleen kovaa valuuttaa – ainakin sitä maksuvälineeksi tarjoavien mielestä.

Vanhoina hyvinä aikoina viestintä oli muutoinkin vähäisempää eikä esimerkiksi mainoksia tulvinut keskivertokansalaisen verkkokalvoille jatkuvalla syötöllä kaikkia mahdollisia kanavia hyödyntäen.

Nykyään kilpailu paikasta auringossa on kovempaa. Enää ei ole jaossa kliseistä 15 minuuttia julkisuudessa, vaan mediaa vyöryy päällemme sellaisina hyökyaaltoina, että nykyään voitaneen puhua korkeintaan ehkä 15 sekunnista jos edes siitäkään.

Nykyään näkyvyys on siis kokenut inflaation ja toisaalta samaan tapaan kuin tuloerot yhteiskunnassa ovat kasvaneet, ovat myös näkyvyyden erot kasvaneet.

Kiitos sosiaalisen median, nykyään lähes jokaisella on hallussaan jonkinlainen oma viestintäkanava. Osalla somen käyttäjistä on tolkuttomasti seuraajia ja osa heistä aidosti pelkkää näkyvyyttä kauppaamalla repii leipää pöytäänsä.

Mutta sitten on se suuri massa someprofiileja, joiden kautta ei juurikaan kerry näkyvyyttä. Seuraajia on kourallinen, mukana muutama kohteliaisuudesta seuraajiin liittynyt kaveri, sukulaisten kuulumisia seuraileva anoppi tai oman lemmikkigerbiilin instaprofiili sekä kenties joukko erilaisia spämmääjiä, vaikkapa venäläisiä trollitehtaan tuotoksia.

Photo by Freepik www.freepik.com
Tämän kuvituskuvan tarjosi Freepik. Näkyvyyttä vastaan, kuinkas muuten =)

Vaikka tarjolla oleva näkyvyys olisi vaikutuksiltaan hyvinkin kyseenalainen niin silti moni graafisia palveluita tai muuta luovaa työtä omiin tarkoitusperiinsä tarvitseva tuntuu pohtivan mahdollisuutta hankkia etuja tai palveluita puhtaasti näkyvyyttä vastaan.

”Suunnittele logo niin se näkyy kaikissa meidän somekanavissa. Piirrä mainosjuliste niin me levitetään sitä ympäriinsä. Ideoi meille tapahtuma. Saat näkyvyyttä töillesi!”

Voisitko itse esimerkiksi marssia shoppailemaan ja kysyä, että saatko tästä takista alennusta tai kenties koko vaatteen ilmaiseksi, koska sitten kun kävelet se päällä kaupungilla niin kauppa saa näkyvyyttä? Tai entä jos lainaisit autoliikkeestä auton ja tarjoaisit näkyvyyttä autolle, kun päristelisit sillä ympäri kyliä? Kuulostaisiko se kohtuulliselta diililtä?

Seuraavan kerran kun olet hankkimassa itsellesi jotain palvelua tai hyödykettä ja ajattelet tarjoavasi vastineeksi näkyvyyttä omissa kanavissasi niin mieti kaksi kertaa onko se kohtuullista tuota tekijää kohtaan. Pelkällä näkyvyydellä ei makseta vuokria, lyhennetä lainoja tai hankita evästä jääkaappiin.

Omat kokemukseni näkyvyydestä palkkana ovat melko karuja. Kun saat työstäsi vastineeksi näkyvyyttä niin useimmiten se ei lopulta näy millään tavalla palveluidesi kysyntänä.

Joskus tuo näkyvyyttä vastaan palveluitasi pummannut taho saattaa jopa tyystin unohtaa maininta mistä nuo palvelut olivat peräisin tai ehkä hän ei koe työtäsi lopulta mainitsemisen arvoisena. Se on raju kannanotto, jos tuo mainitseminen eli näkyvyys oli työn ainoa arvo.

Niinkin voi käydä, että kun olet lupautunut tekemään vain osan työstä näkyvyyttä vastaan niin aloittamaasi työtä jatkaakin samaan lankaan langennut kilpailijasi omaa näkyvyyttään vastaan tai asiakkaan sukulaispoika tai asiakas itse, jolloin sinun näkyvyytesi on jäänyt taka-alalle tai muuttunut näkyvyysarvoltaan kelvottomaksi, koska lopputuote ei ole enää tekemäsi. Tai ääritapauksessa se toinen saman alan tekijä jopa ratsastaa tekemälläsi työllä.

Ja jos käy niin, että saamasi näkyvyys kuitenkin johtaa yhteydenottoihin uusilta potentiaalisilta asiakkailta, niin useimmiten myös he ovat ensimmäisenä tarjoamassa sinulle maksuksi lisää näkyvyyttä!

Toki joskus näkyvyydestä on hyötyä ja on sellaisia hyviä tyyppejä sekä inspiroivia projekteja, joiden kanssa on ilo tehdä työtä. Yleensä näihin kuitenkin pätee se, että silloin luovan työn tekijä oma-aloitteisesti tarjoutuu auttamaan ja tarjoaa itse palveluksiaan näkyvyyttä vastaan.

LinkkiThe Oatmeal – Exposure

Vinkki: Jos kuitenkin haluat olla tukemassa luovan työn tekijää niin sitä voi paitsi maksamalla tehdystä työstä, tehdä myös vaikkapa suosittelemalla hänen palveluksiaan maksaville asiakkaille, seuraamalla häntä sosiaalisessa mediassa, tykkäämällä ja kommentoimalla hänen töitään.

Kymmenen Uutisiin

Seikkailut Pieksämäen seudun ja Keski-Savon matkailun ihmeellisessä maailmassa ovat vieneet vuosien varrella monenlaisiin palavereihin, tapaamisiin ja istuntoihin. On yksi asia, johon tuntuu törmäävän aina uudelleen ja uudelleen kun keskustelee matkailusta tai tapahtumista ihmisten kanssa. Se on Kymmenen Uutisten loppukevennys.

Lue loppuun

Kolmannes suomalaisista

kolmannesKun uutisvirtaa seuraa ei voi välttyä siltä, että kolmannes suomalaisista suunnittelee, ajattelee, aikoo, tekee tai on tehnyt jotain. Noin, reilu, vajaa, lähes, vain tai tasan kolmannes suomalaisista on suuri joukko ihmisiä, noin 1/3 kansasta tai 33,3% Suomen asukkaista, joten tutkitaanpa tarkemmin kolmanneksen ajatuksia.

Media tuntuu olevan hyvin mieltynyt juuri kolmanneksen mielipiteisiin tai toimiin ja poimii yleensä otsikkoon juuri kolmanneksen –  jos 1/3 on tiettyä mieltä niin melko todennäköisesti ne 2/3 on eri mieltä tai ainakin tuo yhden kolmasosan kanta herättää enemmistössä kummastusta ja siinä tapauksessa tuollainen otsikointi herättänee lukijakunnan mielenkiinnon. Ja tottahan toki myös erilaisten tutkimusten tilaajat ja tilastojen analysoijat nostavat aineistosta esiin juuri sen kolmanneksen, joka parhaiten vastaa heidän tarkoitusperiään.

Mutta mitä se kolmannes kansasta sitten ajattelee ja tekee? Otetaanpa Google avuksi ja kurkataan millaisia ajatuksia tai kokemuksia kolmanneksella meistä on ollut viime vuosina. Seuraavassa satunnainen poiminta Googlen hakutuloksista:

”Kolmannes suomalaisista nukkuu huonosti joka yö” (SS 22.10.10)
”Kolmannes suomalaisista kannattaa yritysverojen korottamista” (STTK 21.10.10)
”Kolmannes suomalaisista katsoo ettei ilmastonmuutos ole ainakaan kovin suuri uhka” (15.9.10)
”Kolmannes suomalaisista haluaa rohkeampia kannanottoja Venäjästä” (HS 13.9.10)
”Kolmannes suomalaisista uskoo ymmärtävänsä, miten silmälasien hinta muodostuu.” (TS 23.8.10)
”Kolmannes suomalaisista uskoo, että EU-jäsenyys on tuonut Suomelle hyötyä” (MTV3 18.8.10)
”Kolmannes suomalaisista sai korvausta yksityislääkäristä” (HS 12.8.10)
”Kolmannes suomalaisista pitää liikennekäyttäytymistä huonona” (KouSa 10.8.10)
”Kolmannes suomalaisista sekstailee 2-4 kertaa viikossa” (AL 1.8.20)
”Kolmannes suomalaisista uimataidottomia” (YLE 19.7.10)
”Kolmannes suomalaisista boikotoi tuotteita” (YLE 6.7.10)
”Kolmannes suomalaisista vietti pimeää Earth Hour -tuntia” (IL 11.5.10)
”Kolmannes suomalaisista uskoo lisäydinvoiman kasavattavan sähkölaskua” (IL 5.4.10)
”Kolmannes suomalaisista haluaa seuraavaan puhelimeensa sähköpostin” (Sonera 29.3.10)
”Kolmannes suomalaisista nostaisi kehitysavun määrää” (Kepa 9.3.10)
”Kolmannes suomalaisista asuu vuokralla” (KK 2010)
”Kolmannes suomalaisista arvioi jaksavansa työssä yli 63-vuotiaana” (SAK 18.2.10)
”Kolmannes suomalaisista oli lapsena sitä mieltä, että vähintään toinen vanhemmista joi liikaa alkoholia.” (IL 2010)
”Kolmannes suomalaisista juo 3–4 kupillista kahvia päivittäin” (KTL)
”Kolmannes suomalaisista pitää Jeesusta Jumalan poikana” (Kotimaa 21.12.09)
”Kolmannes suomalaisista ei vaihtaisi bussiin mistään hinnasta” (Demari 28.10.09)
”Kolmannes suomalaisista ei ole tehnyt energiansäästötoimenpiteitä” (Motiva 2.10.09)
”Kolmannes suomalaisista kieltäytyy palkkansa alentamisesta” (TalSa 27.1.09)
”Kolmannes suomalaisista työtä tekevistä altistuu työssään kylmälle” (TTK)
”Kolmannes suomalaisista piti venäläisten tonttikauppoja huonona asiana” (SS 13.9.07)
”Kolmannes suomalaisista ei koe lainkaan ulkonäköpaineita” (YLE 8.9.09)
”Kolmannes suomalaisista käyttää pyöräilykypärää” (Yhteishyvä 13.4.09)
”Kolmannes suomalaisista kannattaa lisäydinvoimaa” (IS 22.2.09)
”kolmannes suomalaisista liukastui talviaikaan viimeisen vuoden aikana” (Sosa 19.109)
”Kolmannes suomalaisista liikkuu riittävästi” (SLU 2009)
”Kolmannes suomalaisista käy jo nauttimassa herkullisista subeista” (Subway 2009)
”Kolmannes suomalaisista pitää kananmunia epäterveellisinä.” (Ruokatieto 2009)
”Kolmannes suomalaisista muuntaa eurot yhä markoiksi” (KSML 21.12.08)
”Kolmannes suomalaisista panee rahaa sivuun tulevaisuuden varalle” (TalSa 26.8.08)
”Kolmannes suomalaisista jatkaa työpäivää kotona” (SS 24.2.08)
”Kolmannes suomalaisista käyttää nettiä kännykällä” (Trainers House 9.2.08)
”Kolmannes suomalaisista on perinyt alttiuden diabetekseen” (Hyvis 2008)
”Kolmannes suomalaisista ottaisi Karjalan takaisin” (MTV 5.12.07)
”Kolmannes suomalaisista nostaisi ylipainoisten asiakasmaksuja” (STT 12.3.07)
”Kolmannes suomalaisista uskoo, että tieteen avulla voidaan lisätä elämän turvallisuutta” (Research 2007)
”Kolmannes suomalaisista syntyy avioliiton ulkopuolella” (KuoYL 2007)
”Kolmannes suomalaisista hyväksyisi kuolemanrangaistuksen” (PolL 2007)
”Kolmannes suomalaisista kärsii erilaisista unihäiriöistä” (Voima 2007)
”Kolmannes suomalaisista uskoo, että HIV tarttuu vessanpöntöstä” (Positiiviset 20.10.06)
”Kolmannes suomalaisista ei usko evoluutioteoriaan” (MTV 22.8.06)
”Kolmannes suomalaisista on sitä mieltä, että mielenterveyskuntoutujien tulee asua jossain muualla kuin omassa naapurissa” (MKL 2006)
”Kolmannes suomalaisista tietää, että lääkkeiden ostaminen internetistä on laitonta” (HS 3.8.06)
”Kolmannes suomalaisista sijoittaa moottoriurheilun omassa arvoasteikossaan ensimmäiselle tai toiselle sijalle.” (Ralli.net)
”Kolmannes suomalaisista asuu pääkaupunkiseudulla ja Uudenmaan läänissä” (VRK)
”Kolmannes suomalaisista kokee olevansa yhtä aikaa sekä kaupunkilaisia että maalaisia” (AvaraMaaseutu)

Joidenkin otsikoiden tai lauseiden alusta on poistettu sanat ”vain”, ”lähes”, ”jo”, ”melkein”, ”reilu” tai ”noin”, jotta otsikot pysyvät selkeämpinä. Se voi toki muuttaa otsikon luonnetta, mutta meitähän kiinnostaa tällä kertaa vain kolmanneksen ajatukset ei otsikon laatijan tarkoitusperät. Jos jokin otsikko kiinnostaa tarkemmin, copy & paste Googleen lainausmerkkien kera auttaa artikkelin paikallistamisessa.

Kohdennetun mainonnan kukkasia

Useilla nettisivustoilla esitetään Googlen mainoksia, jotka valikoituvat aina kulloisenkin artikkelin tai uutisen aiheen mukaan. Yleensä mainostajan määrittelemien avainsanojen osumatarkkuus on mainio ja markkinointiviesti kohtaa lukijan juuri oikealla hetkellä. Toisinaan sattumalta peräkkäiset mainoksetkin voivat osua yksiin – koneellisesti käännetyn amerikkalaismainoksen tökerö suomen kieli saattaa esimerkiksi saada jatkokseen kielikurssimainoksen. Kun avainsanamainontaa liitetään iltapäivälehtien uutisiin, voi seurauksena olla varsin hupaisia yhteensattumia. Tässä muutama poiminta Ilta-Sanomien ja Iltalehden sivuilta:

————————————————————————-

Uutisotsikko:
”Susan Ruusunen: En pysty maksamaan
” (IS 10.2.09)
Google-mainos:
Pikalaina 50-2500 € PikaVippi lainaa tuhatta ja sataa!

Uutisotsikko:
Haluatko kylähulluksi?” (IS 10.2.09)
Google-mainos:
Työpaikka juuri sinulle. Kirjanpitäjä Oulu saa paikan.

Uutisotsikko:
Kenguru jäätyi kuoliaaksi Ruotsissa” (IL 9.2.09)
Google-mainos:
Lennot Australiaan. Varaa lentosi kätevästi netissä!

Uutisotsikko:
Maksukorttikopioijat liikkeellä Espoon bensa-automaateilla” (IS 21.1.09)
Google-mainos:
Valmisyhtiöt ja kansainväliset MasterCard luottokortit Virosta.

Uutisotsikko:
Pushkinin kuolinverta löytyi sohvalta?” (IS 12.2.09)
Google-mainos:
Tilaa vuodesohvat netistä. Useita eri malleja Kuljetus koko maahan vain 19€

Uutisotsikko:
Mies pakotti vaimon pyykille” (IL 12.2.09)
Google-mainos:
Missä olet Ihana Mies? Löydä Suomalaisia miehiä täältä. Kokeile Tänään!

Uutisotsikko:
Epäonnistunut velan perintä johti törkeään tuhotyöhön?” (IS 13.3.08)
Google-mainos:
Tehokasta perintää. Nopeat toimenpiteet. Ei kuluja jos ei tulosta.

Uutisotsikko:
Ruotsin poliisi jäi taas kiinni neekeriksi nimittelystä” (IS 12.2.09)
Google-mainos:
Dentway Valkaisu 99€. Tyytyväisyystakuu!.

Uutisotsikko:
Matkustajakone törmäsi taloon USA:ssa – 49 kuoli” (IL 13.2.09)
Google-mainos:
Sinustako lentäjä? Ammattilaiseksi huippukoulusta! Koulutus USA: ssa.

Uutisotsikko:
Skinnari vaatii kahta uutta valtionyhtiötä” (IS 15.2.09)
Google-mainos:
Valmisyhtiö Suomesta tai Virosta. Heti toimintavalmis yhtiö. Markkinoiden edullisin.

Uutisotsikko:
Kannabiksen kasvattaja jäi kiinni YouTubessa” (IL 22.2.09)
Google-mainos:
Oletko fiksumpi kuin 10-vuotias? Testaa oletko älykäs

Uutisotsikko:
Jokerikone jumiutui suorassa lähetyksessä” (IL 2.3.09)
Google-mainos:
Tökkiikö koneesi? Se saattaa johtua viruksista. Mitä jos varmistaisit asian heti?

Uutisotsikko:
Michael Jackson jätti jälkeensä miljoonavelat” (TS 26.6.09)
Google-mainos:
Ostamme Kuolinpesiä Loppusiivous kaupanpäälle

Uutisotsikko:
Outo haju tyhjensi Forumin ravintolat” (IL 10.5.12)
Google-mainos:
Hajuvedet postikuluitta. Tunnetuimmat tuoksut reilusti alle OVH:n. Tilaa omasi nyt!

Uutisotsikko:
Tulitus kiihtyy: Israel aseistaa nyt reserviä” (IS 16.11.12)
Google-mainos:
Suunnitteletko lomaa? Mahtavat tarjoukset Israelin rantalomista!

Uutisotsikko:
Yksityishenkilöiden velkajärjestelyt kasvussa” (IS 16.11.12)
Google-mainos:
Santanderilta nyt alle 20,000 € lainat ilman avausmaksua.

————————————————————————-

Uusia ”mainoskukkasia” voi bongata edellämainittujen lehtien sivuilta päivittäin. Jos työaikaa ei muuten saa kulumaan niin suosittelen kokeilemista… En pane lainkaan pahakseni, jos joku haluaa jakaa parhaita bongaamiaan otsikko&mainos -kombinaatioita vaikkapa kommentteina tämän jatkoksi.

Varjovaalit

Savon Savomat on päättänyt järjestää kuntavaalien varjovaalit, joissa internetin käyttäjät voivat äänestää omia ehdokkaitaan lehden verkkosivuilla. SS:n varjovaaleista löytyvät kaikkien lehden levikkialueen kuntien oikeat ehdokkaat ja varjovaalituloksen reaaliaikaiseen laskemiseen käytetään samaa suhteellista vaalitapaa kuin oikeissakin vaaleissa.

Savon Sanomat toteaa, että ”varjovaalit on leikkimielinen palvelu, jossa ei ole kyse todellisen vaalituloksen ennustamisesta” mikä pitääkin paikkansa. Varjovaaleissa jokainen ihminen – tai oikeammin nettiselain – voi äänestää kerran päivässä – useamminkin jos osaa poistaa selaimestaan evästeet. Lisäksi ääniä voi antaa kuka tahansa internetin käyttäjä riippumatta kuntarajoista tai äänioikeudesta, joten varjovaalien äänimäärillä ei todellakaan ole mitään tekemistä kuntavaalien äänestystuloksen kanssa.

Varjovaaleissa ratkaisevaa onkin kunkin ehdokkaan nettiä käyttävän kaveripiirin laajuus ja aktiivisuus – veikkaisin, että näissä varjovaaleissa nuoret ehdokkaat pärjäävät! Mainosbudjetin sijaan ratkaisevassa roolissa on ehdokkaan internetmarkkinointitaidot ja sosiaalisten nettiverkostojen laajuus, joten sinänsä mielenkiintoista seurata millaiseksi äänestystulos muodostuu. Riittävän tunnettu nettipersoona kun voi saada jopa tuhansia äänestäjiä liikkeelle.

Näemmä monet vanhemman polven ehdokkaat kovaan ääneen kritisoivat koko varjovaaliajatusta, mutta omasta mielestäni idea on hauska ja uskoisin, että se omalta osaltaan saa myös nettiä aktiivisesti käyttävän nuorison kiinnostumaan vaaleista . Toivottavasti se aktivoisi nuoria äänioikeutettuja myös vaalipäivänä oikeiden vaaliuurnien ääreen. Lisäksi varjovaalit ovat muuten mainio käytännön esimerkki suhteellisen vaalitavan soveltamisesta, joka muutoin tuntuu olevan harmaata aluetta monille äänestäjille – ellei jopa ehdokkaillekin.